Zakelijke communicatie

Zakelijke communicatie strekt zich uit tot alle vormen van interactie binnen een zakelijke context. Komt u op een verjaardagsfeestje toevallig een gemeenteraadslid tegen, dan voert u een privégesprek. Spreekt u het gemeenteraadslid bij de opening van uw fototentoonstelling, dan valt het onder uw zakelijke communicatie: u bent daar immers in functie.

Het gaat niet alleen om de woorden die u gebruikt, maar ook om hoe uw kerkgebouw en organisatie zich presenteren; ook als dat onbewust gebeurt. Opent u de fototentoonstelling in keurig pak – of in casual kleding? Vertrekt u direct na de opening – of blijft u napraten met uw gasten? Bloempotten naast een open kerkdeur geven aan dat bezoek welkom is. Een verouderde website kan de indruk wekken dat u uw organisatie niet op orde heeft.

Communicatie is een complex sociaal proces waar veel bij komt kijken. Grotere organisaties hebben de beschikking over een aparte communicatieafdeling om het in goede banen te leiden. Maar hoe pakt u het aan als u geen professionals in huis heeft?

Vuistregels

  • Uw secretariaat is de spin in het web voor uw zakelijke communicatie
  • Neem uw interne communicatie net zo serieus als uw externe communicatie
  • Gebruik een huisstijl
  • Een communicatieproduct maken? Bedenk eerst waarom, voor wie, en hoe

Stappenplan

> Stappenplan: Hoe breng ik mijn zakelijke communicatie op orde?
> Stappenplan : Hoe maak ik een communicatieproduct? 

Specials

> Checklist: heldere informatie
> Checklist: beter e-mailen
> Hoe pak ik marketing aan?
> Hoe pak ik lobby aan?
> Hoe ontwerp ik mijn huisstijl?
> Hoe zit het met de privacywetgeving?
> Hoe zit het met het auteursrecht en het portretrecht?

Uitgelicht

> VBMK Handboek Communicatie en stakeholders
> VBMK Handboek Communicatieproducten