Zakelijke communicatie

Zakelijke communicatie gaat over alle communicatie in een zakelijke context. Komt u op een verjaardagsfeestje toevallig een gemeenteraadslid tegen, dan voert u een privégesprek. Spreekt u het gemeenteraadslid bij de opening van uw fototentoonstelling, dan valt het onder uw zakelijke communicatie: u bent daar immers in functie.

Het gaat niet alleen om wat u zegt, maar ook over wat u laat zien en wat u doet. Ook als u zich daar niet van bewust bent. Opent u de fototentoonstelling in keurig pak – of in korte broek? Gaat u meteen weg – of blijft u napraten met uw gasten?

Ook wat uw kerkgebouw, uw medewerkers en uw organisatie als geheel uitstralen, telt mee. Bloempotten naast een open kerkdeur maken duidelijk dat bezoek welkom is. Een verouderde website wekt de indruk dat uw organisatie niet op orde is.

Communicatie is een sociaal proces waar veel bij komt kijken. Grotere organisaties hebben de beschikking over een aparte communicatieafdeling om het in goede banen te leiden. Maar hoe pakt u het aan als u geen professionals in huis heeft?

Stappenplan

> Stappenplan: Hoe breng ik mijn zakelijke communicatie op orde?
> Stappenplan : Hoe maak ik een communicatieproduct? 

Specials

> Checklist: heldere informatie
> Checklist: beter e-mailen
> Hoe pak ik marketing aan?
> Hoe pak ik lobby aan?
> Hoe ontwerp ik mijn huisstijl?
> Hoe zit het met de privacywetgeving, de AVG?
> Hoe zit het met het auteursrecht en het portretrecht?

Uitgelicht

> VBMK Handboek Communicatie en stakeholders
> VBMK Handboek Communicatieproducten