Hoe ontwerp ik mijn huisstijl?

Een huisstijl is onlosmakelijk verbonden met uw profilering. Hoe zit dat precies?

Wat is profilering en imago?

Uw missie en visie geven aan wat u met uw organisatie wilt uitdragen, ofwel: hoe u uw organisatie wilt ‘profileren’. Ziet u uw kerkgebouw het liefst als religieus centrum, als gezellig middelpunt van het dorp, of als locatie voor bruisende evenementen…?

Het kan echter voorkomen dat anderen uw organisatie anders zien als u. Het beeld dat ánderen van uw organisatie hebben, wordt uw ‘imago’ genoemd. Imago draait om verwachtingen. Wat verwachten de bezoekers van u? Uw donateurs? Uw publiek? En kunt u aan die verwachtingen voldoen?

Wilt u werken aan uw profilering – of: uw imago veranderen –  dan is het dus van belang dat u gewekte verwachtingen kunt waarmaken. Zijn uw ambities realistisch? Is er vraag naar wat u wilt bieden? Kunt u het beoogde publiek bereiken? Is uw interne organisatie ervoor geschikt?

Wat is een huisstijl?

Met een huisstijl presenteert u al uw communicatieproducten in dezelfde stijl: van visitekaartjes en posters tot sociale media en briefpapier. Door een stijl te kiezen die bij u past, laat u zien waar uw organisatie voor staat. Anders gezegd: met uw huisstijl geeft u uitdrukking aan uw profilering. Dit straalt professionaliteit uit en zorgt er bovendien voor dat u snel herkenbaar bent voor uw doelgroepen en publiek. Kortom: wilt u professionaliseren, dan is een huisstijl onmisbaar!

Professionele organisaties leggen alle vormgevingsregels vast in een ‘huisstijlhandboek’. Maar het is niet moeilijk om zelf aan de slag te gaan. U moet alleen heel precies werken.

1 – Bepaal uw profilering

Pak uw beleidsplan erbij. Wat is uw missie en visie? Hoe wilt u zich presenteren? Kiest u voor modern of klassiek? Voor commercieel of kunstzinnig? Voor sober of uitbundig? Kies een stijl die bij u past. Immers: wat u uitstraalt, wekt verwachtingen – en die moet u kunnen waarmaken.

2 – Laat uw logo ontwerpen

Uw huisstijl begint met uw logo: een grafisch ontwerp waarmee uw organisatie in één oogopslag herkenbaar is. Een logo moet naadloos aansluiten op uw profilering, begrijpelijk zijn én makkelijk toepasbaar. Laat het daarom ontwerpen door een professional.

3 – Leg de stijlelementen voor de vormgeving vast

  • Kleuren: neem de kleuren uit het logo over met behulp van de unieke kleurcodes
  • Lettertype: kies een gangbaar lettertype: niet alle programma’s en printers kunnen met bijzondere lettertypen overweg
  • Structuur: hoe ziet een titelpagina eruit? Hoe worden hoofdstukken genummerd? Hoe maak je tussenkopjes? Hoeveel witregels zitten er tussen de alinea’s Zijn er vaste kop- of voetteksten? Hoe noteert u de paginanummering? Welke opsommingstekens gebruikt u?
  • Markeringen: wanneer is tekst vetgedrukt, schuingedrukt, onderstreept, gearceerd…? Hoe markeert u urls?
  • Bijzondere velden: hoe plaats u afbeeldingen, en de onderschriften ervan? Hoe zien uitgelichte blokken eruit?

4 – Ontwerp sjablonen

Met deze stijlelementen maakt u sjablonen aan voor documenten die u vaak gebruikt: brieven, jaarverslagen, powerpointpresentaties, visitekaartjes. En vergeet de e-mailhandtekening niet, die door alle medewerkers wordt gebruikt.

5 – Borg en deel de huisstijl

Check:

  • Staat de huisstijl nauwkeurig en duidelijk beschreven in een document?
  • Zijn de sjablonen veilig bewaard, zodat ze niet per ongeluk kunnen worden weggegooid?
  • Zijn de sjablonen beveiligd tegen bewerkingen?
  • Kennen uw medewerkers de huisstijl? Is het onderdeel van het inwerkprogramma?
  • Zijn de sjablonen makkelijk vindbaar door uw medewerkers?
  • Gebruiken alle medewerkers de juiste email-handtekening?

Hoe ver ga ik met mijn huisstijl?

Heeft u de smaak te pakken, dan kunt u de huisstijl ook laten terugkomen in andere zaken:

  • producten: serviesgoed, relatiegeschenken, merchandising
  • de inrichting en aankleding van het kerkgebouw: vloerbedekking, informatiepanelen
  • het gedrag en de manier van communiceren van medewerkers: kledingvoorschriften voor de rondleiders, aanbod catering: sober of luxueus, traditioneel of verantwoord

Organisaties die dit allemaal op elkaar afstemmen, werken aan hun ‘corporate identity’.

Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024