Hoe ontwerp ik mijn huisstijl?

Profilering en imago

Uw missie/visie zegt iets over wat u met uw organisatie wilt uitstralen, ofwel: hoe u uw organisatie wilt ‘profileren’. Ziet u uw kerkgebouw het liefst als religieus centrum, als gezellig middelpunt van het dorp, of als locatie voor bruisende evenementen…?

Niet altijd zien anderen uw kerkgebouw op dezelfde manier. Het beeld dat anderen van uw organisatie of kerkgebouw hebben is uw ‘imago’. Imago draait om verwachtingen. Wat verwachten de bezoekers van u? En kunt u daaraan voldoen?

Om uw imago te veranderen is het dus belangrijk dat u gewekte verwachtingen kunt waarmaken. Zijn uw ambities haalbaar? Is er behoefte aan wat u wilt bieden? Kunt u het gewenste publiek bereiken? Is uw interne organisatie ervoor geschikt?

Huisstijl

Met een huisstijl brengt u uw profilering tot uitdrukking. Visitekaartjes, de website, de posters en het jaarverslag krijgen allemaal vorm in dezelfde stijl. Zo bent u snel herkenbaar. Professionele organisaties leggen alle vormgevingsregels vast in een huisstijlhandboek. Maar u kunt ook zelf aan de slag.

1 – Laat uw logo ontwerpen

Uw huisstijl begint met uw logo: een grafisch ontwerp waarmee uw organisatie in één oogopslag herkenbaar is. Het moet naadloos aansluiten op uw profilering, begrijpelijk zijn én makkelijk toepasbaar. Laat uw logo daarom ontwerpen door iemand met verstand van zaken.

2 – Leg de basisonderdelen voor de vormgeving vast

  • Kleuren: neem de kleuren uit het logo over met behulp van de unieke kleurcodes
  • Lettertype: kies een gangbaar lettertype: niet alle programma’s en printers kunnen met bijzondere lettertypen overweg
  • Structuur: hoe ziet een titelpagina eruit? Hoe worden hoofdstukken genummerd? Hoe maak je tussenkopjes? Hoeveel witregels zitten er tussen de alinea’s Zijn er vaste kop- of voetteksten? Hoe noteert u de paginanummering? Welke opsommingstekens gebruikt u?
  • Markeringen: wanneer is tekst vetgedrukt, schuingedrukt, onderstreept, gearceerd…? Hoe markeert u urls?
  • Bijzondere velden: hoe plaats u afbeeldingen, en de onderschriften ervan? Hoe zien uitgelichte blokken eruit?

3 – Ontwerp sjablonen

Met deze stijlelementen maakt u sjablonen voor type documenten die u vaak gebruikt: brieven, jaarverslagen, powerpointpresentaties, visitekaartjes… U vult de sjablonen aan met stijlelementen die voor dat type document nodig zijn. Bijvoorbeeld; een briefhoofd, het titelblad, een colofon… Maak ook een sjabloon voor een e-mailhandtekening, die door alle medewerkers kan worden gebruikt.

4 – Borg en deel de huisstijl

Check:

  • Staat de huisstijl nauwkeurig beschreven in een document?
  • Zijn de sjablonen veilig bewaard, zodat ze niet per ongeluk kunnen worden weggegooid?
  • Zijn ze beveiligd tegen bewerkingen?
  • Kennen uw medewerkers de huisstijl? Is het onderdeel van het inwerkprogramma?
  • Zijn de sjablonen makkelijk vindbaar door uw medewerkers?
  • Gebruiken alle medewerkers de goede email-handtekening?

Corporate identity

U kunt uw profilering en huisstijl ook laten terugkomen in andere zaken:

  • producten: serviesgoed, relatiegeschenken, merchandising
  • de inrichting en aankleding van het kerkgebouw: vloerbedekking, informatiepanelen
  • het gedrag en de manier van communiceren van medewerkers: kledingvoorschriften voor de rondleiders, aanbod catering: sober of luxueus, traditioneel of verantwoord

Organisaties die dit allemaal op elkaar afstemmen, werken aan hun ‘corporate identity’.

Laatste check van deze pagina: 1 november 2023