Satppenplan: Hoe gebruik ik sociale media?
Sociale media zijn een uitstekende manier om snel, direct én gratis met uw publiek in contact te komen. Er is keus genoeg aan platforms, en elk platform heeft zijn eigen kracht. Maar welke rol past het beste bij uw organisatie: bent u Volger of Poster?
1 – Bepaal uw communicatiedoel en doelgroepen
Sociale media zijn populair en leuk. Maar wilt u ze inzetten voor uw zakelijke communicatie, dan gebruikt u ze om een doel te bereiken. Welk doel is dat precies? En wat zijn uw doelgroepen?
2 – Kies een of meer platforms die passen bij uw communicatiedoel
In de praktijk zijn alle doelgroepen op alle platforms te vinden. Kijk dus vooral naar hoe de platforms inhoudelijk aansluiten op uw communicatiedoelen. Goede platforms voor kerkbeheerders zijn:
- Facebook: het grootste en meest algemene platform
- YouTube: voor korte en lange video’s. U kunt de video’s insluiten in uw website en in uw posts op andere platforms
- Instagram: voor aansprekende (sfeer)beelden
- Pinterest: voor beeld, met de nadruk op design
- LinkedIn: voor uitwisseling van kennis en nieuws met uw zakelijke contacten
- Twitter: om actualiteiten op de voet te volgen
3 – Bepaal uw rol op het platform
Op sociale media bent u altijd Volger. U volgt het nieuws en ontwikkelingen in uw vakgebied, de interessen van uw doelgroep, de reacties van uw publiek, de activiteiten van uw collega’s… Maar bent u ook een Poster? Actief zijn op sociale media is niet iets dat u ‘er even bij doet’. Een account met een handjevol volgers en berichten met slechts enkele ‘likes’ zijn geen reclame voor uw organisatie.
Kies de rol van poster alleen als u het volgende kan garanderen, en wel over langere tijd:
- u kunt elke week ten minste één eigen nieuwsbericht plaatsen (dus niet: herposten van berichten van anderen)
- u kunt met sociale media uit de voeten en bent in staat aantrekkelijke content te maken
- u heeft tijd en zin om de reacties op uw berichten direct te beantwoorden
Natuurlijk kunt u op sommige platforms volger zijn en op andere poster!
4 – Open een account
Of u nu volger of poster bent: uw profielpagina is uw visitekaartje. Denk aan: uw profilering, uw huisstijl, een passende profielfoto en uw logo. Laat uw account en uw posts naadloos aansluiten op uw website.
Gebruikt u een platform als poster, plaats dan een link naar uw account op uw website en nieuwsbrieven. Gebruikt u een platform alleen om op de hoogte te blijven van wat er speelt, dan kunt u dit beter achterwege laten.
En vergeet niet uw account veilig te houden.
Tips
- Schakel jongeren in via stagebedrijven of hogescholen
- Kijk vooruit en leg een communicatiekalender aan. Veel belangrijke data zijn van te voren bekend, zoals jubilea of internationale feestdagen.
- Leg een beeldbank aan. Dat maakt het zoeken naar afbeeldingen en de bijbehorende credits veel makkelijker
- Kunnen uw posts gedeeld worden? Voorkom misverstanden, en wees voorzichtig met privacy, grapjes
- Meng u niet in heikele discussies, tenzij het van pas komt bij uw lobbydoelstelling
- Wilt u lid worden van een groep op het platform? Check dan eerst wie de initiatiefnemers zijn, en wie er verder aan deelneemt. Past dat bij uw communicatiedoel en profilering?
- Check regelmatig hoe uw account eruit ziet voor het algemene publiek.
Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024