Hoe maak ik een website?

Iedere organisatie moet online te vinden zijn. Hoewel sociale media populair zijn, is een website nog steeds een must. Het is de eerste bron van informatie voor uw publiek en uw voornaamste visitekaartje. Kortom: uw belangrijkste communicatiemiddel! Het is niet vreemd om na een paar jaar uw website weer eens op te frissen of zelfs helemaal te vernieuwen.

Met wat basiskennis is het tegenwoordig goed mogelijk zelf een eenvoudige website te maken. Toch is het verstandig een professional in te schakelen. Als webdesign niet uw vakgebied is, loopt uw kennis al snel achter op de ontwikkelingen. Het waarborgen van de veiligheid van uw website is essentieel, evenals het snel kunnen oplossen van problemen. Daarom bieden wij hu hier geen stappenplan aan voor het maken van uw eigen website, maar een checklist voor de briefing met uw webdesigner.

Wat bespreek ik met mijn webdesigner?

Domeinnaam

Een domeinnaam is de naam waarmee het internetadres van uw website wordt gevormd. Kies een naam die niet te lang is, maar waarmee u toch goed herkenbaar bent. Overleg met uw webdesigner.

Hostingbedrijf

Uw website heeft een plekje op het internet nodig. Die kunt u huren bij een webhostingbedrijf. De bedrijven verschillen in de diensten en de service die ze aanbieden – en dat heeft invloed op de snelheid en de veiligheid van uw website. Vraag uw webdesigner om advies.

Communicatiedoelen en doelgroepen

Als het goed is, heeft u het stappenplan ‘Hoe maak ik een communicatieproduct’ doorlopen, en kunt u de webdesigner vertellen wat het voornaamste communicatiedoel van de website is en op welke doelgroepen de website zich richt. Dat bepaalt onder andere de ‘look and feel’ van de website, de functies die de website moet kunnen bieden, en wat voorop staat: tekst en informatie – of beeld en sfeer.

Functies en diensten

Wat moet er allemaal op uw website te vinden zijn? Welke diensten moet de website kunnen bieden? Bijvoorbeeld:

  • evenementenkalender
  • nieuwsberichten
  • blog
  • webshop
  • inschrijfformulier
  • boekingsformulier
  • koppeling met digitale nieuwsbrief
  • archief van digitale nieuwsbrieven
  • zoekfunctie
  • toegankelijkheid voor mensen met een beperking
  • een tool waarmee u de bezoekers van uw website kunt tellen
  • cookiemelding (verplicht)
  • privacyreglement (verplicht)

Content management system (cms)

Een ‘content management system’ is het programma waarmee de website wordt gebouwd en ingericht. Veelgebruikte programma’s zijn WordPress, Joomla en Wix. Sommige webbouwers maken gebruik van een eigen programma. Dat levert een unieke, op maat gemaakte website op. Nadeel is wel dat het lastig is om over te stappen naar een ander bedrijf, en dat voor elke aanpassing een nieuwe opdracht nodig is.

Template

Binnen het cms heeft u de keus om de website helemaal zelf te laten ontwerpen, of gebruik te maken van een van de ’templates’: een kant-en-klaar sjabloon, dat u deels kunt aanpassen aan uw eigen wensen. Sommige templates zijn vooral ingericht op beeldmateriaal, andere op tekst.

Responsiviteit

Tegenwoordig zijn vrijwel alle programma’s ‘responsief’: de opmaak van de website past zich automatisch aan. Of u de website bekijkt op een laptop, tablet of mobiele telefoon, het ziet er altijd goed uit. Wel is een programma meestal ingericht op een voorkeursapparaat is. Welk apparaat past het beste bij uw doelgroep?

Modules en plugins

Kiest u voor een template, let dan ook op de modules die erbij horen. Modules zijn kleine programmaatjes voor een specifieke functie, zoals een evenementenkalender, een blog of een webshop. Bieden die modules alle opties die u nodig heeft?

Zo niet, dan kunt u de module vervangen met een ‘plug-in’: eigenlijk een losse module. Maar let op: terwijl modules bij het template horen en er dus goed op aansluiten, vormen plug-ins een vreemde eend in de bijt. Dat kan nog wel eens storingen geven bij updates.

Vormgeving

Heeft u al een logo en een huisstijl? Of is de nieuwe website aanleiding om het te vernieuwen?

Sitemap en content

De ‘sitemap’ is de inhoudsopgave van de website. ‘Content’ (=inhoud) is alles wat op de website geplaatst wordt: tekst, beeldmateriaal en documenten.

  • Wat komt er op de homepagina?
  • Wie plaatst de content in de website?
  • Wat gebeurt er met de content van de oude website: wilt u die (laten) overzetten naar de nieuwe website?
  • Als de webdesigner de content plaatst: hoe en in welk format levert u de content aan?
  • Wie levert de privacyverklaring aan?
  • Zijn de auteursrechten van de content in orde? De credits van het beeldmateriaal?

Organisatie en plan van aanpak

  • Is er een (harde) deadline voor de oplevering van de website?
  • Wat is de planning?
  • Bouw tussentijdse meekijk-rondes in. Laat ook verschillende medewerkers en relaties meekijken met het ontwerp
  • Betaling: per uur of voor de gehele opdracht? Worden onkosten en reiskosten vergoed? Wordt btw gerekend?
  • Welke vergoeding krijgt de webdesigner als de opdracht wordt uitgesteld of geannuleerd?
  • Wie is contactpersoon/verantwoordelijk in uw organisatie?

Auteursrechten website

  • Hoe en waar wordt het auteursrecht op de website vermeld?
  • Mag u de website later (laten) vernieuwen? Wat mag u allemaal zelf aanpassen, en waarvoor is een nieuwe opdracht bij de webbouwer nodig?
  • Kunt u het onderbrengen bij een ander hostingbedrijf?

Onderhoudscontract

U sluit met uw webdesigner ook een onderhoudscontract af. Daarmee regelt u:

  • regelmatige backups
  • checken en tijdig installeren van updates
  • repareren van storingen
  • beveiliging
  • hulp en advies

 

Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024