Hoe maak ik een advertentie?

Met advertenties kunt u iets aanprijzen en ergens toe oproepen. Het past dus bij marketing en bij lobby. Hieronder kijken we naar adverteren voor marketingdoelen: u adverteert om klanten, publiek, leden of donateurs te werven.

Wat u ook wilt aanbieden – uw kerkgebouw als evenementenlocatie, een concertserie, een publicatie: er zijn altijd klanten voor. De uitdaging is hoe u ze kunt vinden. Of beter gezegd: hoe zij ú kunnen vinden. Mensen zoeken vaak actief naar iets van hun gading. Hoe zorgt u er dan voor dat zij úw product tegenkomen? Effectieve verspreiding is daarom een cruciaal aandachtspunt bij het adverteren.

Ga uit van uw marketingplan

Uw marketingplan geeft houvast bij het kiezen hoe, waar en wanneer u het beste kunt adverteren. Let extra op uw doelgroepen. Wie zijn uw potentiële klanten? Waar zijn ze te vinden? Hoe kunt u hen het beste bereiken? En hoe weet u dat?

Kies goede advertentiekanalen

Adverteren kan overal: in de wijkkrant, op de radio, in bushokjes, op sociale media… Wat is voor uw advertentie de beste plek? Check:

  • Welke bereik zoekt u: lokaal, regionaal, landelijk?
  • Hoe verhouden de kosten zich tot de opbrengsten? Kijk breder dan alleen financieel: welke tijd vraagt het van uw medewerkers, wat levert het op aan naamsbekendheid…?
  • Vergelijk oplage, bereik, dekking en frequentie van de kanalen

Een voorbeeld:
Van de stadsgids van Noordoostwolde worden 1.000 exemplaren gedrukt: de oplage is 1.000.
Uit een evaluatie bleek dat elk exemplaar door gemiddeld 2 mensen werd gelezen: het bereik is 2.000.
De gids wordt door de lezers gemiddeld 5 keer gebruikt: de frequentie
Noordoostwolde telt 100.000 inwoners: de dekking is 2%.

Stem uw advertentie af op het advertentiekanaal

Uw advertentie moet opvallen! Draai het eens om: kijk eerst wáár uw wilt adverteren, en ontwerp daarna pas de advertentie. Kies dan een opvallende kleur, een afwijkend lettertype, een ander formaat….

Check: is mijn advertentie in orde?

  • Sluit de advertentie aan op de doelgroep?
  • Is de vormgeving in orde: logo, huisstijl, profilering?
  • Is uw organisatie herkenbaar als afzender?
  • Is de tekst kort, bondig, duidelijk?
  • Is van afbeeldingen gecheckt: auteursrecht, en eventueel: portretrecht, privacy?
  • Als u naar een bericht op uw website linkt, komt het publiek dan meteen op de goede plek terecht?
  • Voldoet de advertentie aan de Nederlandse Reclame Code?

Houd rekening met de Nederlandse Reclame Code

Adverteren is aan regels gebonden. Zo mag een reclametekst niet misleidend zijn. En mag u niet zomaar mensen opbellen om klanten te werven.

Trek gratis nieuw publiek op internet

Uw product of organisatie sneller naar voren laten komen bij de zoekresultaten op internet? Dat kan met ‘search engine optimalisation (seo)’ of: zoekmachine-optimalisatie. Twee eenvoudige tips:

  • Bedenk: met welke trefwoorden zou het publiek bij mijn product moeten uitkomen? Gebruik die trefwoorden dan vooral in de headings en in het menu van uw website. Dat trekt meer aandacht dan wanneer het in de ‘gewone’ tekst staat.
  • Zoek op internet eens naar uw product of organisatie. Welke tekst verschijnt dan in de lijst van zoekresultaten? Die tekstjes kunt u zelf aanpassen via het cms van uw website.

Koop advertentieruimte op internet

U kunt ook advertentieruimte kopen bij online zoekmachines als Google of Bing: ‘search engine advertising (sea)’. U geeft aan met welke zoekwoorden uw wilt adverteren en u stelt een maximumbedrag vast. U betaalt namelijk per interactie: bijvoorbeeld voor het aantal keren dat uw advertentie wordt bekeken, of aangeklikt. Doe eerst een kleine testronde om te zien wat het beste werkt.

Meer tips

Laatste check van deze pagina: 1 maart 2024