Crowdsourcing en crowdfunding

Wat is crowdsourcing?

‘Crowdsourcing’ betekent dat u voor een bepaald project de hulp inroept van het algemene publiek (de ‘crowd’). Het kan gaan om een bijdrage in kennis, ideeën of materialen. Bij ‘crowdfunding’ vraagt u het publiek om een bijdrage in geld. Crowdsourcing is een goede manier om een breed publiek heel direct bij uw kerkgebouw te betrekken.

Een paar voorbeelden:

  • U doet een oproep voor het verzamelen van foto’s en verhalen rond het kerkgebouw. Wie zijn er allemaal in uw kerk getrouwd? Wie heeft de grote brand meegemaakt en kan erover vertellen? Wat gebeurde er in het kerkgebouw in de Tweede Wereldoorlog?
  • U heeft een interessante fotoserie gekregen, zonder verdere informatie. U plaatst de serie online en vraagt het publiek om hulp bij het beschrijven ervan: wie staan erop, wanneer zijn de foto’s genomen?
  • Bij de renovatie zijn grafplaten tevoorschijn gekomen. Wie kan helpen met het ontcijferen van de teksten?

Meestal gebeurt crowdsourcing online, maar dat hoeft niet.

Check:

  • Is het project intern goed ingebed: is er een coördinator die makkelijk bereikbaar is voor vragen en advies?
  • Is er een goede, duidelijke handleiding, zodat iedereen precies weet wat er moet gebeuren, en de resultaten ook echt bruikbaar zijn?
  • Is er iemand die de bijdragen inhoudelijk kan checken en bijsturen?
  • Hoe kunt u de bijdragers waarderen of belonen?
  • Hoe kunt u de resultaten concreet maken, publiceren? Bijvoorbeeld met een tentoonstelling, een boek, een speciale website
  • Kunt u garanderen dat de resultaten duurzaam zijn?

In de video legt Rowan Huiskes uit wat crowdsourcing is en hoe u het kunt inzetten:

 

 

Hoe pak ik crowdfunding aan?

Met crowdfunding doet u een brede, algemene oproep voor een financiële gift. Als veel mensen een kleine donatie doen, levert dat opgeteld toch een groot bedrag op. Crowdfunding wordt vooral ingezet voor financieringen van projecten die 20.000 tot 250.000 euro kosten. Kerkbeheerders zetten het bijvoorbeeld in voor de restauratie van een orgel of het verduurzamen van het dak.

1 – Bezint voor u begint

Check:

  • Een crowdfunding-campagne vraagt heel veel tijd en aandacht: de financiële administratie, de projectadministratie, de contacten met uw donateurs, de marketing… Kunt u garanderen dat u dit kunt waarmaken? U kunt eventueel ook een crowdfunding-platform inschakelen; zij nemen een deel van het werk uit handen.
  • Haalt u eerst een bepaald bedrag op en gaat u dan aan de slag – of gebruikt u de donaties om een lening af te lossen, zodat u al meteen aan de slag kunt?
  • Wat doet u als het project niet van de grond komt, of als de doelen niet worden gehaald?
  • Laat een financieel expert meekijken naar de kosten en baten. Zijn er misschien betere financieringsmogelijkheden? Krijgt u te maken met belastingen of onvoorziene kosten?

2 – Stel een concreet en haalbaar doel

U wilt uw donateurs niet teleurstellen met een mislukt project. Kijk of u het project kunt opdelen in fasen. Gaat het bijvoorbeeld om de restauratie van het kerkorgel, restaureer dan pijp voor pijp. Zorg er ook voor dat de resultaten duurzaam zijn.

3 – Bedenk een goede tegenprestatie

Welke tegenprestatie kunt u uw donateurs bieden?

Check:

  • De tegenprestatie past inhoudelijk bij het project
  • De tegenprestatie mag niet te veel kosten
  • Maakt u onderscheid naar de grootte van de donatie?
  • Kunt u uw belofte voor de tegenprestatie waarmaken? Ook als u onvoldoende donaties binnenhaalt?

4 – Stel een marketingplan op

Hoe vindt u donateurs voor uw project? Wat maakt het aantrekkelijk om bij te dragen aan dit project?

5 – Begin klein

Pak het niet meteen groots aan, maar begin met een pilot om de eerste fase van het project voor elkaar te krijgen. Richt u eerst op uw vaste publiek en uw bekende donateurs. Met deze ervaring leert u hoe u het (nog) beter kunt aanpakken. Bovendien helpt het als u kunt laten zien dat er voldoende startfinanciering is voor het project.

6 – Houd de voortgang bij

Leg de voortgang van het project vast, bijvoorbeeld met een aparte pagina op uw website. Houd daarnaast ook iedereen die heeft bijgedragen aan het project regelmatig op de hoogte, ook als er geen nieuws is te melden of als er vertraging ontstaat.

7 – Sluit het project goed af

Zorg voor een feestelijke afsluiting van het project, waarbij alle donateurs en betrokkenen welkom zijn.

Geef na een jaar alle betrokkenen een update: hoe staat het er nu voor? Kijk ook of u de mensen die aan uw project hebben bijgedragen, blijvend aan uw organisatie kunt binden.

Tips

 

Laatste check van deze pagina: 1 maart 2023