De toeristische potentie van religieus erfgoed

22-01-2021, TRE | Religieus erfgoed in Nederland heeft goede papieren als toeristische bestemming, aldus Conrad van Tiggelen van NBTC Holland Marketing. ‘Er is potentie, er is interesse, maar er is ook nog veel werk te verzetten.’

‘Voor mij waren Groningen en Friesland openbaringen’, zegt Conrad van Tiggelen – verantwoordelijk voor Strategy & Branding bij NBTC. ‘Prachtige kerken en idyllische dorpen met unieke architectuur en bijzondere verhalen. De potentie voor een duurzame vorm van toerisme zoals slow tourism en bezinningstoerisme, is groot, ook internationaal.’

Van Tiggelen raadt kerkeigenaren en -beheerders die verder willen met hun toeristische potentie allereerst aan zich af te vragen wat ze vinden dat hun gebouw moet zijn. ‘Welke functie of functies wil je vervullen? Een kerkenvisie kan daarin instrumenteel zijn. Bijvoorbeeld: hoe verhoudt jouw kerk zich tot de andere kerken in de omgeving? Wat hebben jullie gemeen? Hoe vul je elkaar aan? Het is belangrijk dat je een eigen verhaal hebt. Maar net zo belangrijk is dat je aan kunt sluiten bij het verhaal van je stad of landelijke omgeving. Mensen die een citytrip maken moeten ook bij jou kunnen en willen binnenlopen. Omdat jij als kerkgebouw onderdeel bent van het verhaal van de stad. Dat betekent dus dat citymarketing en religieus erfgoed elkaar goed moeten (leren) kennen.’

Bron en verder lezen: Toekomst Religieus Erfgoed