Bisdom Breda publiceert nieuwe richtlijnen voor herbestemming kerkgebouwen

13-12-2019 | Het Bisdom Breda heeft op 10 december een brochure met nieuwe richtlijnen voor de herbestemming van kerkgebouwen uitgebracht.

Volgens de nieuwe richtlijnen moet de kerken in het bisdom voortaan door een erkende taxateur worden getaxeerd. Dit om te voorkomen dat de kerk “verkocht wordt tegen een prijs die lager is dan in een schatting aangegeven is”.

Volgens bisschop Jan Liesen van Breda is deze brochure nodig om “alle betrokkenen opnieuw helderheid te geven over de verschillende stappen die gezet moeten worden om tot een juiste en succesvolle herbestemming te komen”.

‘Ontzorgen’

Het proces van herbestemmingen is een proces dat snel ingewikkeld kan worden en waar veel partijen mee gemoeid zijn. Daarom heeft ieder bisdom richtlijnen opgesteld om het proces van herbestemming in goede banen te laden.

In het bisdom Breda raadplegen parochiebesturen tot op heden nog een oud protocol uit 2013. Maar op basis van ervaringen in het verleden met de herbestemming van kerken, heeft het bisdom nu besloten om verschillende “aanvullingen en verbeteringen” toe te voegen aan het nieuwe protocol. Hiermee hoopt het bisdom parochies te “ontzorgen”, zo schrijft de bisschop in zijn voorwoord, en het proces van herbestemming “objectiever en beter stuurbaar” te maken.

‘Bidbook’

In de brochure wordt veelvuldig aandacht besteed aan belang van een bidbook, een document wat vergelijkbaar is met een verkoopbrochure waarin alle informatie over een gebouw staat beschreven. Geïnteresseerden en potentiele kopers kunnen hier in detail lezen hoe het parochiebestuur en het bisdom de herbestemming van een kerk voor ogen hebben.

Een belangrijk onderdeel hiervan is dat ook de materiële waarde van een kerk wordt getaxeerd door een “ervaren en deskundige taxateur”. De brochure benadrukt dat de inkomsten van de verkoop belangrijk zijn omdat de inkomsten daarvan gebruikt moeten worden om de parochie in de toekomst gezond te laten functioneren.

Advies: betrek parochianen

Ook staat in de brochure beschreven hoe een herbestemmingsprocedure in grote lijnen behoort te lopen en hoe een parochiaal gebouwenplan eruit behoort te zien. In de verschillende fases, van oriëntatiefase tot uitvoeringsfase, wordt het parochiebestuur op het hart gedrukt om parochianen te betrekken in de herbestemmingsprocedure.

Zo staat er in dat parochianen minstens twee keer de mogelijkheid te krijgen geïnformeerd en gehoord te worden over de plannen, en dat het parochiebestuur ook verantwoordelijk is om een pastorale aanwezigheid te bewerkstelligen in een gemeente waar de kerk weg is.

Bron: Katholiek Nieuwsblad

Download de brochure ‘Protocol (her)bestemming kerkelijke gebouwen’