Hoe maak ik een rondleiding?

Een goede rondleiding combineert interessante weetjes met een unieke ervaring. Met een rondleiding kunt u letterlijk en figuurlijk alle kanten op!

Voor alle communicatiedoelen

Rondleidingen zijn uitstekende publiekstrekkers, die u kunt inzetten voor alle communicatiedoelen: informeren, public relations, marketing en lobby.

Voor allerlei doelgroepen

U kunt zich richten op het algemene publiek, of op (heel) specifieke doelgroepen: scholieren, toeristen, kunstliefhebbers, bedrijfshulpverleners, lokale politici…

Eenmalig, tijdelijk of permanent

Een rondleiding kan permanent zijn, maar ook bijvoorbeeld aansluiten op een tijdelijke tentoonstelling, of onderdeel zijn van een eenmalige cursusdag.

In verschillende vormen

  • Gaat uw publiek in een groep op rondleiding, of individueel?
  • Fysiek of online?
  • Met een papieren gids, een audiotour, een rondleider, informatiepanelen…?
  • Denk ook eens aan een speurtocht of een online game!

Hoe kies ik een thema?

Elke kerkgebouw heeft zó veel interessants te bieden, dat het lastig zal zijn om u te beperken tot één thema. Toch maakt dat uw rondleiding sterker. Lukt het niet om te kiezen, maak dan gewoon verschillende rondleidingen. Kieshulp:

  • Heeft u een uniek object om voor het voetlicht te brengen? Wat is het brede verhaal daarachter?
  • Krijgt u regelmatig vragen over een onderwerp?
  • Doet u mee met een evenement als Open Monumentendag: hoe kunt u aansluiten op het thema?
  • Wilt u nieuwe doelgroepen naar uw kerkgebouw brengen: met welke organisaties kunt u samenwerken, en welk thema past daarbij? Denk aan: de historische vereniging, de vvv, een opleidingsinstituut…
  • Welk thema past bij uw (nieuwe) profilering? Bijvoorbeeld: duurzaamheid, multifunctioneel gebruik…
  • Zoek eens een originele invalshoek: dieren in en om het kerkgebouw, ambachten, kleuren in het interieur, sporen uit het verleden…

Hoe maak ik de rondleiding spannend?

  • Bied uw publiek een kijkje in ruimtes die gewoonlijk niet toegankelijk zijn.
  • Bied een kijkje achter de schermen: hoe is de brandveiligheid geregeld, hoe wordt het grote kerkgebouw verwarmd…
  • Onthul een geheim: een ondergrondse tunnel, graffiti van een 16e eeuwse metselaar…
  • Bied weetjes aan die niet makkelijk elders te vinden zijn: anekdotes, persoonlijke verhalen, lokale geschiedenis… Zorg er wel voor dat de verhalen kloppen
  • Geef kijktips: koppel details aan grote lijnen. Wijs bijvoorbeeld op het weggehakte hoofd op een reliëf en vertel over de Beeldenstorm.
  • Houd de rondleiding wel overzichtelijk. Volgt de rondleiding een historische lijn? Houd het chronologisch. Gebruikt u vaktermen en jargon? Dat mag, maar leg het wel goed uit.

Check: een goede rondleider….

  • is goed verstaanbaar, ook zonder microfoon; en goedhorend
  • is communicatief, sociaal vaardig, flexibel; kan inspringen op het moment en op de groep; kan vragen uit de groep goed begrijpen en passend beantwoorden
  • kan goed plannen, de beschikbare tijd goed indelen
  • is bekend met het kerkgebouw; met de lokale situatie; en met de lokale geschiedenis
  • heeft een brede kennis en/of belangstelling en is in staat die te delen
  • heeft een verzorgd, representatief uiterlijk
  • straalt een positieve houding uit, is enthousiast
  • is gedurende een langere periode op regelmatige tijden beschikbaar
  • is betrouwbaar in het maken van werkafspraken
  • is goed bekend met het veiligheidsprotocol en in staat ernaar te handelen

Tips voor speurtochten

  • Pas de speurtocht aan de doelgroep en let daarbij op taalgebruik, niveau, duur van de speurtocht. Laat een leerkracht meekijken.
  • Maar zorg ook voor ruime differentiatie
  • Focus niet te veel op weetjes, maar nodig vooral uit om goed te kijken: welk voorwerp vind je het mooist; welk dier zie je op dit schilderij; hoe zou je de kaarsen in die hoge kandelaar kunnen aansteken…?
  • Ook volwassenen vinden speurtochten leuk!

Meer tips

 

Laatste check van deze pagina: 1 april 2024