Hoe maak ik een rondleiding?
Een goede rondleiding combineert interessante weetjes met een unieke ervaring. Met een rondleiding kunt u letterlijk en figuurlijk alle kanten op!
Voor alle communicatiedoelen
Rondleidingen zijn uitstekende publiekstrekkers, die u kunt inzetten voor alle communicatiedoelen: informeren, public relations, marketing en lobby.
Voor allerlei doelgroepen
U kunt zich richten op het algemene publiek, of op (heel) specifieke doelgroepen: scholieren, toeristen, kunstliefhebbers, bedrijfshulpverleners, lokale politici…
Eenmalig, tijdelijk of permanent
Een rondleiding kan permanent zijn, maar ook bijvoorbeeld aansluiten op een tijdelijke tentoonstelling, of onderdeel zijn van een eenmalige cursusdag.
In verschillende vormen
- Gaat uw publiek in een groep op rondleiding, of individueel?
- Fysiek of online?
- Met een papieren gids, een audiotour, een rondleider, informatiepanelen…?
- Denk ook eens aan een speurtocht of een online game!
Hoe kies ik een thema?
Elke kerkgebouw heeft zó veel interessants te bieden, dat het lastig zal zijn om u te beperken tot één thema. Toch maakt dat uw rondleiding sterker. Lukt het niet om te kiezen, maak dan gewoon verschillende rondleidingen. Kieshulp:
- Heeft u een uniek object om voor het voetlicht te brengen? Wat is het brede verhaal daarachter?
- Krijgt u regelmatig vragen over een onderwerp?
- Doet u mee met een evenement als Open Monumentendag: hoe kunt u aansluiten op het thema?
- Wilt u nieuwe doelgroepen naar uw kerkgebouw brengen: met welke organisaties kunt u samenwerken, en welk thema past daarbij? Denk aan: de historische vereniging, de vvv, een opleidingsinstituut…
- Welk thema past bij uw (nieuwe) profilering? Bijvoorbeeld: duurzaamheid, multifunctioneel gebruik…
- Zoek eens een originele invalshoek: dieren in en om het kerkgebouw, ambachten, kleuren in het interieur, sporen uit het verleden…
Hoe maak ik de rondleiding spannend?
- Bied uw publiek een kijkje in ruimtes die gewoonlijk niet toegankelijk zijn.
- Bied een kijkje achter de schermen: hoe is de brandveiligheid geregeld, hoe wordt het grote kerkgebouw verwarmd…
- Onthul een geheim: een ondergrondse tunnel, graffiti van een 16e eeuwse metselaar…
- Bied weetjes aan die niet makkelijk elders te vinden zijn: anekdotes, persoonlijke verhalen, lokale geschiedenis… Zorg er wel voor dat de verhalen kloppen
- Geef kijktips: koppel details aan grote lijnen. Wijs bijvoorbeeld op het weggehakte hoofd op een reliëf en vertel over de Beeldenstorm.
- Houd de rondleiding wel overzichtelijk. Volgt de rondleiding een historische lijn? Houd het chronologisch. Gebruikt u vaktermen en jargon? Dat mag, maar leg het wel goed uit.
Check: een goede rondleider….
- is goed verstaanbaar, ook zonder microfoon; en goedhorend
- is communicatief, sociaal vaardig, flexibel; kan inspringen op het moment en op de groep; kan vragen uit de groep goed begrijpen en passend beantwoorden
- kan goed plannen, de beschikbare tijd goed indelen
- is bekend met het kerkgebouw; met de lokale situatie; en met de lokale geschiedenis
- heeft een brede kennis en/of belangstelling en is in staat die te delen
- heeft een verzorgd, representatief uiterlijk
- straalt een positieve houding uit, is enthousiast
- is gedurende een langere periode op regelmatige tijden beschikbaar
- is betrouwbaar in het maken van werkafspraken
- is goed bekend met het veiligheidsprotocol en in staat ernaar te handelen
Tips voor speurtochten
- Pas de speurtocht aan de doelgroep en let daarbij op taalgebruik, niveau, duur van de speurtocht. Laat een leerkracht meekijken.
- Maar zorg ook voor ruime differentiatie
- Focus niet te veel op weetjes, maar nodig vooral uit om goed te kijken: welk voorwerp vind je het mooist; welk dier zie je op dit schilderij; hoe zou je de kaarsen in die hoge kandelaar kunnen aansteken…?
- Ook volwassenen vinden speurtochten leuk!
Meer tips