Stappenplan nieuw gebruik
Veel kerkbeheerders zoeken naar nieuwe invullingen voor hun kerkgebouw. Soms door noodzaak – bijvoorbeeld vanwege dreigende leegstand of verval – soms doordat nieuwe kansen zich aandienen. in feite gaat het om marktonderzoek in de brede zin van het woord: hoe kan uw kerkgebouw iets bieden waar vraag naar is?
Hoe pakt u de zoektocht naar een nieuwe toekomst aan? Ook als u alleen maar wilt weten hoe u uw huidige situatie iets kunt verbeteren, is het goed om uw hele organisatie eens tegen het licht te houden om nieuwe inspiratie op te doen.
Stap 1: organiseer het onderzoek
Investeer voldoende tijd en aandacht in het vooronderzoek: het is dé basis voor het succes van het plan. Zelf doen of een bureau inschakelen? In welke mate betrekt u uw stakeholders bij het onderzoek? En wat gaat u met de resultaten van het onderzoek dóén?
Stap 2: breng uw situatie in kaart
Inventariseer uw interne en externe situatie. Intern: over welke middelen beschikt uw organisatie, wat is uw huidige situatie? Extern: in welke maatschappelijke context beweegt uw organisatie zich?
Stap 3: verken uw opties
Nu u weet wat u allemaal in huis heeft, kunt u bedenken wat u daar allemaal mee zou kunnen doen. Dagdromen mag! Natuurlijk moeten uw ideeën straks praktisch haalbaar zijn, maar het vinden van nieuwe wegen is vooral een creatief proces. Mijmer over:
- Welke bestemmingsvorm heeft uw voorkeur? Gedeeld gebruik, multifunctioneel gebruik, herbestemming..?
- Welke functie heeft uw voorkeur? Religieus, maatschappelijk, commercieel…?
- Welke partij kan het beheer op zich nemen? Exploitatiestichting, de nieuwe eigenaar, een POM…
- Welke andere aanbieders zijn er op de markt? Verken de branche
- Wat maakt u uniek in vergelijking met de andere aanbieders? Doe een SWOT-analyse
Stap 4: ontwerp uw plan
Tal van scenario’s zijn mogelijk. Misschien zoekt u slechts een kleine aanpassing op uw huidige situatie, misschien wilt u het roer geheel omgooien. De VBMK Kennisbank helpt u op weg!