Stappenplan nieuw gebruik

Veel kerkbeheerders zoeken naar nieuwe invullingen voor hun kerkgebouw. Soms door noodzaak – bijvoorbeeld vanwege dreigende leegstand of verval – soms doordat nieuwe kansen zich aandienen. in feite gaat het om marktonderzoek in de brede zin van het woord: hoe kan uw kerkgebouw iets bieden waar vraag naar is?

Hoe pakt u de zoektocht naar een nieuwe toekomst aan? Ook als u alleen maar wilt weten hoe u uw huidige situatie iets kunt verbeteren, is het goed om uw hele organisatie eens tegen het licht te houden om nieuwe inspiratie op te doen.

Stap 1: organiseer het onderzoek

Investeer voldoende tijd en aandacht in het vooronderzoek: het is dé basis voor het succes van het plan. Zelf doen of een bureau inschakelen? In welke mate betrekt u uw stakeholders bij het onderzoek? En wat gaat u met de resultaten van het onderzoek dóén?

Stap 2: breng uw situatie in kaart

Inventariseer uw interne en externe situatie. Intern: over welke middelen beschikt uw organisatie, wat is uw huidige situatie? Extern: in welke maatschappelijke context beweegt uw organisatie zich?

Stap 3: verken uw opties

Nu u weet wat u allemaal in huis heeft, kunt u bedenken wat u daar allemaal mee zou kunnen doen. Dagdromen mag! Natuurlijk moeten uw ideeën straks praktisch haalbaar zijn, maar het vinden van nieuwe wegen is vooral een creatief proces. Mijmer over:

  • Welke bestemmingsvorm heeft uw voorkeur? Gedeeld gebruik, multifunctioneel gebruik, herbestemming..?
  • Welke functie heeft uw voorkeur? Religieus, maatschappelijk, commercieel…?
  • Welke partij kan het beheer op zich nemen? Exploitatiestichting, de nieuwe eigenaar, een POM…
  • Welke andere aanbieders zijn er op de markt? Verken de branche
  • Wat maakt u uniek in vergelijking met de andere aanbieders? Doe een SWOT-analyse

Stap 4: ontwerp uw plan

Tal van scenario’s zijn mogelijk. Misschien zoekt u slechts een kleine aanpassing op uw huidige situatie, misschien wilt u het roer geheel omgooien. De VBMK Kennisbank helpt u op weg!

 

Laatste check van deze pagina: 1 oktober 2021