Stap 2: Breng uw situatie in kaart
Veel kerkbeheerders en -eigenaren zoeken naar een nieuwe toekomst voor het kerkgebouw.
Stap 2 van het Stappenplan Nieuw Gebruik: breng uw situatie in kaart
De inventarisatie bestaat uit twee delen:
- Intern: wat is de huidige situatie van uw organisatie? Over welke middelen beschikt u?
- Extern: wat is de maatschappelijke context waarin uw organisatie zich bevindt?
Intern
Inventariseer en beschrijf alle middelen waar u momenteel over kunt beschikken, en uw huidige situatie. Verbind er nog geen waardering of oordeel aan. Denk onder andere aan:
Kerkgebouw
- Eigenaar
- Monumentale status
- Terrein en bijgebouwen
- Nevenruimten: keuken, pantry, kantoor, garderobe, opslagruimte
- Interieur; kerkbanken los/vast
- Inboedel en roerend erfgoed
- Staat van onderhoud; gedaan en voorzien onderhoud
- Sanitaire voorzieningen
- (Warm) water
- Elektra, verwarming, riolering
- Orgel
- Akoestiek; audio/visuele installatie
- Veiligheid (brand, diefstal, waterschade)
- Toegankelijkheid en voorzieningen voor mensen met een fysieke beperking
- …
Gebruik
- Huurders en gebruikers
- Welke activiteiten hebben plaatsgevonden anders dan religieuze vieringen. Bijv: concerten, exposities, rondleidingen, vergaderingen, recepties…
- …
Communicatie en stakeholders
- Gebruikte communicatiemiddelen
- Tel en beschrijf uw huidige publiek: bezoekers evenementen, bezoekers website, ledenbestand, donateurs, volgers sociale media
- Klanttevredenheidsonderzoeken
- Stakeholder mapping
- Contacten met (lokale) politici
- …
Financien
- Vaste lasten: verzekeringen, onderhoud, gas/elektra/water, internet, belastingen, personeel
- Overige kosten: toeleveranciers, freelancers, lidmaatschappen
- Inkomsten: verhuur, donaties, subsidies, abonnementen
- Voorziene kosten voor onderhoud
- Marktwaarde bij verkoop
- …
Organisatie:
- Organisatievorm en -omvang; rechtspersoon
- Secretariaat, administratie
- Bestuur, directie; betrokkenheid, capaciteit, professionaliteit, contacten
- Medewerkers: betaald/onbetaald, vaste freelancers; professionaliteit
- ICT; hardware; softwareprogramma’s; professionaliteit
- Kantoorruimte en -voorzieningen
- Beleidsplannen
- …
Tips
Extern
Breng in kaart welke externe situaties en ontwikkelingen invloed (kunnen) hebben op uw organisatie. Denk aan:
- Bestemmingsplannen
- Karakterisering van de wijk, dorp/stad
- Toeristische profilering
- Toeristische trekpleisters; wandel/fietsroutes; horeca; musea
- Bereikbaarheid openbaar vervoer; parkeergelegenheid
- Afvalophaal
- Plaatselijke evenementen (markt, festivals, kermis)
- Beleidsplannen op lokaal, regionaal en nationaal niveau
- Fondsen en subsidies
- Betrokkenheid lokale/regionale politiek
- Profilering en activiteiten van andere kerkgebouwen in de buurt
- …
Ga door naar stap 3: Verken uw opties