Stap 2: Breng uw situatie in kaart

Veel kerkbeheerders en -eigenaren zoeken naar een nieuwe toekomst voor het kerkgebouw.
Stappenplan Nieuw Gebruik > Stap 2: breng uw situatie in kaart

De inventarisatie bestaat uit twee delen:

  • Intern: alle middelen en huidige situatie van uw organisatie
  • Extern: de maatschappelijke context waarin uw organisatie zich bevindt

Intern

Inventariseer en beschrijf alle middelen waar u momenteel over kunt beschikken, en uw huidige situatie. Verbind er nog geen waardering of oordeel aan. Denk onder andere aan:

Kerkgebouw

  • Eigenaar
  • Monumentale status
  • Terrein en bijgebouwen
  • Nevenruimten: keuken, pantry, kantoor, garderobe, opslagruimte
  • Interieur; kerkbanken los/vast
  • Inboedel en roerend erfgoed
  • Staat van onderhoud; gedaan en voorzien onderhoud
  • Sanitaire voorzieningen
  • (Warm) water
  • Elektra, verwarming, riolering
  • Orgel
  • Akoestiek; audio/visuele installatie
  • Veiligheid (brand, diefstal, waterschade)
  • Toegankelijkheid en voorzieningen voor mensen met een fysieke beperking

Gebruik

  • Huurders en gebruikers
  • Welke activiteiten hebben plaatsgevonden anders dan religieuze vieringen. Bijv: concerten, exposities, rondleidingen, vergaderingen, recepties

Communicatie en stakeholders

  • Gebruikte communicatiemiddelen
  • Tel en beschrijf uw huidige publiek: bezoekers evenementen, bezoekers website, ledenbestand, donateurs, volgers sociale media
  • Klanttevredenheidsonderzoeken
  • Stakeholder mapping
  • Contacten met (lokale) politici

Financien

  • Vaste lasten: verzekeringen, onderhoud, gas/elektra/water, internet, belastingen, personeel
  • Overige kosten: toeleveranciers, freelancers, lidmaatschappen
  • Inkomsten: verhuur, donaties, subsidies, abonnementen
  • Voorziene kosten voor onderhoud
  • Marktwaarde bij verkoop

Organisatie:

  • Organisatievorm en -omvang; rechtspersoon
  • Secretariaat, administratie
  • Bestuur, directie; betrokkenheid, capaciteit, professionaliteit, contacten
  • Medewerkers: betaald/onbetaald, vaste freelancers; professionaliteit
  • ICT; hardware; softwareprogramma’s; professionaliteit
  • Kantoorruimte en -voorzieningen
  • Beleidsplannen

Extern

Breng in kaart welke externe situaties en ontwikkelingen invloed (kunnen) hebben op uw organisatie. Denk aan:

  • Bestemmingsplannen
  • Karakterisering van de wijk, dorp/stad
  • Toeristische profilering
  • Toeristische trekpleisters; wandel/fietsroutes; horeca; musea
  • Bereikbaarheid openbaar vervoer; parkeergelegenheid
  • Afvalophaal
  • Plaatselijke evenementen (markt, festivals, kermis)
  • Beleidsplannen op lokaal, regionaal en nationaal niveau
  • Fondsen en subsidies
  • Betrokkenheid lokale/regionale politiek
  • Profilering en activiteiten van andere kerkgebouwen in de buurt

Ga naar stap 3: Verken uw opties

Laatste check van deze pagina: 1 juni 2021