Profilering en huisstijl
Profilering en imago
Profilering: hoe wilt u gezien worden? Profilering sluit aan op uw missie/visie. Bijv: religieus centrum, gezellig middelpunt van het dorp, locatie voor bruisende evenementen, plek voor stilte en mediatie, podium voor kunst en cultuur.
Imago: hoe wordt u door anderen gezien? Wat straalt uw organisatie daadwerkelijk uit? Imago draait om verwachtingen. Wat verwachten de bezoekers van uw kerkgebouw? En kunt u daaraan voldoen? Om uw imago te veranderen is het dus belangrijk dat u gewekte verwachtingen kunt waarmaken. Zijn uw ambities haalbaar? Is er behoefte aan wat u wilt bieden? Kunt u het gewenste publiek bereiken? Is uw interne organisatie ervoor geschikt?
Huisstijl
Met een huisstijl brengt u uw profilering tot uitdrukking. Al uw zakelijke communicatie krijgt vorm in dezelfde stijl. Het vergroot de herkenbaarheid van uw organisatie. Bijv: visitekaartjes, de website, powerpointpresentaties, het jaarverslag. Professionele organisaties leggen alle vormgevingsregels vast in een huisstijlhandboek.
Logo
Een logo is een grafisch ontwerp waarmee uw organisatie in één oogopslag herkenbaar is. Laat uw logo ontwerpen door iemand met verstand van zaken. Uw logo is de basis voor uw huisstijl en moet naadloos aansluiten op uw profilering.
Corporate identity
Met een corporate identity geven doelgerichte organisaties hun profilering samenhangend vorm in:
- de huisstijl
- producten (bijv: serviesgoed, relatiegeschenken, merchandising)
- de inrichting en aankleding van het kerkgebouw (bijv: vloerbedekking, informatiepanelen)
- het gedrag en de manier van communiceren van medewerkers (bijv: kledingvoorschriften voor de rondleiders, aanbod catering: sober of luxueus, traditioneel of verantwoord)