Nieuw gebruik | Stap 2: Breng uw huidige situatie in kaart
U bent op zoek naar een nieuwe functie voor uw kerkgebouw. In stap 1 heeft u de startvraag geformuleerd. Ook heeft u een oriënterend gesprek gehad met de erfgoeddeskundige van uw gemeente.
Met stap 2 brengt u uw huidige situatie zo breed mogelijk in kaart. Over welke middelen beschikt u allemaal? En in welke maatschappelijke context bevindt u zich? Het doel is om bij de stap 3 sneller te kunnen zien waar mooie aanknopingspunten liggen voor een nieuwe functie, of op welke knelpunten u zult stuiten.
Hoe verzamel ik bruikbare informatie?
Het is verleidelijk om bij de inventarisatie meteen met analyses, oordelen en verwachtingen te komen. Maar in dit stadium gaat het om inventariseren; u verbindt er nog geen conclusies aan. Ook gaat het om uw huidige situatie. U kunt bijvoorbeeld wel signaleren dat het kerkbezoek in de afgelopen vijf jaar is gehalveerd, maar u spreekt geen verwachting uit over de toekomst. Immers: wie wat wat een nieuwe koers allemaal met zich meebrengt!
Probeer zo precies mogelijk te zijn. Zeg niet: ‘Veel bezoekers vinden…’, maar noteer om welke bezoekers het gaat, hoeveel bezoekers dit vinden, en hoe u hun mening te weten bent gekomen.
Gebruik goede informatiebronnen en zoek naar onderbouwingen. ‘Omwonenden klagen over toegenomen criminaliteit rond het kerkgebouw’: wat zeggen de politiecijfers?
Vraag verschillende mensen binnen en buiten de organisatie voor een gemixt beeld.
Checklist: Over welke middelen kunt u momenteel beschikken?
Kerkgebouw
- Wie is eigenaar? Beheerder?
- Welke denominatie?
- Welke onderdelen van het kerkgebouw en de omgeving hebben een monumentale status? Op basis waarvan?
- Aan welke heilige is het kerkgebouw gewijd?
- Speelde het kerkgebouw een rol in historische gebeurtenissen?
- Is er iets bijzonders te vertellen rond de architect, bouwmeester, glazenier, orgelbouwer…?
- Hoe groot is het terrein? Wat is daarop te vinden? Welke bijgebouwen horen erbij?
- Welke nevenruimten zijn er? Bijv: keuken, pantry, kantoor, garderobe, opslagruimte
- Hoe is het interieur? Staan de kerkbanken los of vast?
- Wat behoort tot de inboedel? Is er roerend erfgoed in huis?
- Wat is de staat van het onderhoud? Welk onderhoud is al gedaan, wat staat gepland?
- Welke sanitaire voorzieningen zijn er?
- Hoe zit het met elektra, verwarming, riolering, de watervoorziening?
- Is er een kerkorgel?
- Hoe is de akoestiek? Is er een audio/visuele installatie?
- Hoe is de veiligheid geregeld? Bijv: brandblussers, nooduitgangen, camera’s
- Hoe toegankelijk is het gebouw en de voorzieningen voor mensen met een fysieke beperking?
- …
Organisatie
- Welke vorm heeft uw organisatie?
- Welke afdelingen zijn er: secretariaat, administratie, personeelszaken, veiligheid, evenementen, marketing en communicatie…
- Hoe is het bestuur georganiseerd? Is er een directie?
- Hoeveel medewerkers zijn er: betaald/onbetaald, vaste freelancers?
- Hoe zit het met de interne betrokkenheid, capaciteit, professionaliteit?
- Is er kantoorruimte? Hoe zijn de kantoorvoorzieningen?
- Wat zijn de huidige beleidsplannen?
- …
Gebruikers
- Welke huurders en vaste gebruikers zijn er?
- Hoe vaak wordt de kerk gebruikt voor religieuze vieringen? Door welke groepen?
- Worden er incidenteel ook andere activiteiten gehouden? Bijv: concerten, exposities, rondleidingen, vergaderingen, recepties…
- …
Communicatie
- Welke communicatiemiddelen gebruikt u?
- Hoe ziet uw huidige publiek eruit: de bezoeker van evenementen, bezoekers website, ledenbestand, donateurs, volgers van sociale media-platfoms, …
- Wat zijn de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken?
- …
Stakeholders
- Wie zijn uw stakeholders?
Financiën
- Welke vaste lasten heeft u: verzekeringen, onderhoud, gas/elektra/water, internet, belastingen, personeel…
- Wat zijn de overige kosten: toeleveranciers, freelancers, lidmaatschappen…
- Welke bronnen van inkomsten heeft u: verhuur, donaties, subsidies, abonnementen, horeca…
- Welke kosten voor onderhoud en restauratie staan op uw lijst?
- Wat is de marktwaarde van uw kerkgebouw bij verkoop?
- …
Checklist: Hoe ziet uw maatschappelijke context eruit?
Breng in kaart welke externe situaties en ontwikkelingen invloed (kunnen) hebben op uw kerkgebouw en uw organisatie. Denk aan:
- Wat zegt het bestemmingsplan voor uw wijk?
- Hoe kunt u uw wijk, dorp/stad, regio karakteriseren?
- Wat zijn de toeristische trekpleisters in de omgeving? Zijn er wandel- of fietsroutes die langs het kerkgebouw voeren?
- Welke terugkerende evenementen worden plaatselijk georganiseerd: markt, kermis, festivals…
- Is er horeca in de buurt?
- Hoe goed is het kerkgebouw bereikbaar met het openbaar vervoer?
- Welke parkeergelegenheid is er?
- Hoe is de ophaal van vuilnis geregeld?
- Welke beleidsplannen op lokaal, regionaal en nationaal niveau raken uw kerkgebouw?
- Hoe sterk is de lokale/regionale politiek betrokken bij uw kerkgebouw of organisatie?
- Wat is de profilering van andere kerkgebouwen in de buurt? Welke activiteiten organiseren zij?
- Met welke stakeholders heeft u te maken?
- …