IPV | Stap 3: Voer uw IPV uit
Stappenplan Veiligheidszorg voor kerkbeheerders
In stap 1 heeft u onderzocht met welke veiligheidsthema’s u te maken heeft, en welke risico’s op schade er zijn.
In stap 2 heeft u gezocht naar veiligheidsmaatregelen die bij uw situatie passen, en ze ondergebracht in uw Integraal Plan Veiligheidszorg (IPV).
Maar veiligheidszorg is méér dan het opstellen van veiligheidsbeleid. Hoe gaat u met een IPV aan de slag?
Documenteer
- Check of alle veiligheidsplannen in uw IPV voorzien zijn van een datum
- Check of alle verschillende veiligheidsplannen goed op elkaar aansluiten
- Check of alle maatregelen en instructies helder zijn
- Stel vast wie verantwoordelijk is voor het IPV en de verschillende onderdelen ervan
Borg de veiligheidsplannen
- Deel de afspraken en de instructies met uw werknemers en vrijwilligers: maak ze onderdeel van het inwerkprogramma; houd hen op de hoogte van wijzigingen
- Leg afspraken waar nodig vast in contracten. Bijvoorbeeld met huurders of gebruikers van het kerkgebouw, of rond bruikleen van objecten uit uw kerkgebouw
- Hang de Calamiteitenkaart duidelijk zichtbaar op in uw kerkgebouw. Overleg met uw medewerkers wat daar de beste plekken voor zijn.
Blijf alert
- Check regelmatig of de veiligheidsplannen nog actueel zijn
- Check regelmatig of alle veiligheidsmaterialen nog in goede staat zijn (brandblusser, alarminstallaties, EHBO-middelen, BNV-middelen)
- Check regelmatig of de nooduitgangen niet geblokkeerd zijn
- Oefen ontruimingsplannen