Marketing
Marketing zet u in om uw product aan de man te brengen. Gaat het om uw kerkgebouw als verhuurbare ruimte of om uw concertprogramma, dan werft u klanten of publiek. Gaat het om uw organisatie als geheel, dan werft u leden of donateurs.
Marketing mix
Marketing draait om het vinden van de juiste balans tussen vraag en aanbod; de juiste mix van verschillende elementen.
Elementen P-model
- Product: de goederen of diensten die u aanbiedt; inclusief kwantiteit, kwaliteit, service, garanties.
- Prijs: wilt u aan het product verdienen? Wat is het prijsniveau in vergelijking met andere aanbieders? Wat straalt het prijsniveau uit?
- ‘Placement’: op welke plekken is uw product verkrijgbaar? Denk aan: fysieke winkel, VVV, online…. Hoe komt het daar terecht (distributie)?
- Promotie: hoe brengt u uw product onder de aandacht? Denk aan: sociale media, huis-aan-huis, advertenties, flyers
- Personeel: heeft uw organisatie de juiste deskundigheid in huis om alles goed te laten verlopen?
Elementen C-model
- Customer solution: waar hebben de bezoekers van uw kerkgebouw of de plaatselijke gemeenschap behoefte aan? Welk maatschappelijk vraagstuk kunt u helpen oplossen? Welke waarden kunt u helpen invullen? Denk aan: voedselbank, examenlocatie, stembureau, kunstpodium.
- Convenience: hoe kunt u het uw klanten zo makkelijk mogelijk maken? Denk aan: extra service, keuzeopties, maatwerk.
- Costs: welke moeite moet de klant doen om het product te werven? Denk aan: openingstijden, parkeertarieven
- Communication: ga met uw potentiële klanten in gesprek; maak het hen makkelijk u te te bereiken
Tips
- Marketing | KvK
- Sales en marketing | MKB Servicedesk
- Direct marketing en AVG | Autoriteit Persoonsgegevens
- SEO – zoekmachineoptimalisatie | KvK
- SEA – adverteren via zoekmachines | KvK
- Google AdWords | MKB Servicedesk
- QR-codes maken |KvK
- Regels voor verkoop via websites | KvK
- Nederlandse Reclame Code | SRC